egtemaii74

۲۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

در این مطلب به شرح موضوع فواید صحیح مدیریت گله گوسفندان و چرایی مهم بودن آن خواهیم پرداخت . در ادامه با ما همراه باشید .

کسب درآمد مطلوب از طریق پرورش و نگهداری گوسفند نیازمند استفاده از برخی شیوه های مدیریت به موقع گله و رفع موانع و نیازهای این حیوانات به صورت اصولی و صحیح می باشد .

پیشرفت در پرورش بره ها و افزایش روند تولید محصولات و وزن گیری آنها در طول فصول مختلف ملزم به رعایت این روش ها می باشد.

با خصوصیات گوسفندان افشاری آشنا شوید .

مدیریت گله گوسفندان

مدیریت باید به شکلی باشد که هم تعداد و هم کیفیت محصولات تولیدی در این صنعت بالا رود .

تجزیه و تحلیل سودآور ترین دامداری های دنیا نشان می دهد که به غیر از قیمت خریداری محصولات و بره های تولید شده گله در بازار ، تعداد آنها نیز نقش اساسی را در این بخش دارد 

برای اینکه بتوانید نرخ واندازه  تولید شیر ، پشم ، گوشت و حتی بره برای فروش در یک مجتمع دامپروری را بالا تر ببرید باید تلاش زیادی نیز در راستای بهبود کیفیت این محصولات نیز انجام دهید .

به این شکل که هر چقدر شما بتوانید علاوه بر تولید بیشتر ، محصول با کیفیت تری را البته با رعایت اصول هزنیه ای ، تولید کنید  مشتریان شما حاضرند هزنیه نسبتا بیشتری را برای خرید این محصولات پرداخت کنند.

این کار باعث می شود که سابقه و چهره بهتری را از مجتمع دامپروری خود ایجاد کنید  و در بازارتاثیر گذارتر باشید.

بی شک هیچ سیستم تولیدی واحدی برای همه نوع گوسفندان دنیا مناسب نمی باشد .

زیرا برای هر گله گوسفند بسته به نوع ژنتیک و نژاد ، مرتع و منابع تغذیه ای ، منابع مالی و انسانی و نوع مدیریت مناسب برای هر گله  ، متفاوت می باشد .

با این:  حال باید شما به دنبال یافتن و عمل کردن به شیوه هایی باشید که بر رونق گرفتن کار شما تاثیر به سزایی بگذارد .

منبع: دامداران پاک

  • mobail74 sara

در کشور افغانستان حدود 30 میلیون زمین به صورت علفزار وجود دارد این حجم از زمین های علفزاری در واقع 47 در صد از مساحت کل کشور افغانستان را در برگرفته است. از جمله این نواحی گسترده می توان به دامنه های کوه هندوکش اشاره کرد که این نواحی از سرزمین افغانستان جزء یکی از بهترین  و کار آمد ترین چراگاه های طبیعی و همیشگی برای نگه داری و پرورش گوسفندان می باشد.

در کشور اقغانستان  گونه های مختلف گوسفند با نژاد های گوناگون  وجود دارد. از جمله این نژاد های گوسفندی می توان به نژدا گوسفندان دنبه دار  و فاقد دنبه چون ترکی اشاره کرد.یکی از مشهور ترین نژدا گوسفندان در کشور افغانستان گوسفند قره قل می باشد که این نوع گوسفند در افغانستان به صورت گسترده پرورش داده می شود.

نژاد گوسفندان افغانستان

از جمله ویژگی های  بارز این نوع نژاد گوسفندان می توان به  ساخت کلاه با استفاده از پوست گوسفندان اشاره کرد. شایان به ذکر است که در کشور افغانستان یک ناحیه مشخص و ثابتی  برای پرورش گوسفندان وجود ندارد از این رو برای چرای گوسفندان از تمامی مناطق  و دامنه های کشور استفاده می شود  در واقع دولت هم نیز نظارتی بر این نوع چرا ها و محل انجام آن ها انجام نمی دهد.

در کشور افغانستان گوسفندان با نژاد های گوناگون  در تمام طول سال به جزءسه ماه به چرا برده می شوند در واقع به مدت ماه گوسفندان در چرا می باشند.و در آن سه ماه نیز از خوراکی که جیره کرده اند استفاده می کنند.

اگر بخواهیم به صورت دقیق بگوییم کشور افغانستان دارای دو نوع گوسفند دنبه دار و غیر نبه دار می باشد. همچنین اکثر گوسفندان افعانستان دارای نژاد های قرغ هزاره گی، ترکی، قره قل، عربی، شینواری، بوری، چاری می باشند که تعداد آن ها بسیار فراوان می باشد.

انواع گوسفندان افغانستان

همان طور که گفته شد گوسفندان در افغانستان دارای نوع دنبه دار و فاقد دنبه می باشند که انواع گوسفندان دنبه داری که در این کشور پرورش می دهند به قرار زیر می باشد:

  • گوسفند قره قل
  • گوسفند غلجای
  • گوسفند گدیک
  • گوسفند هزاره گی
  • گوسفند بلوچی
  • گوسفند قندهاری

همچنین انواع گوسفند بدون دنبه نیز در کشور افغانستان  پرورش داده می شود که از جمله این گوسفندان می توان به عربی و ترکی اشاره کرد.

توجه داشته باشید که تاریخچه پرورش گوسفند در افغانستان مختص به نه هزار سال پیش می باشد.

اهلی کردن گوسفندان و بزها برای اولین در جهان توسط مردم ایران و افغانستان صورت گرفته است و بعد از ایران و افغانستان این روش اهلی کردن گوسفندان و بزه ها به کشور های دیگر از جمله ترکیه و آفریقا منتقل شد و آنان نیز اقدام به اهلی سازی نژاد گوسفندان مختلف کردند.

از پرورش گوسفندان می توان محصولات با ارزشی را بدست  آورد . از جمله این محصولات کلاه،قره قل،روده می باشند که این محصولات دارای زیبایی و ویژگی منحصر به فر خود نیز هستند.

شایان به ذکر است که در کشور افغانستان قیمت خرید گوشت گاوه به نسبت بالا تر از قیمت خرید گوشت گوسفند زنده می باشد زیرا در این کشور اهمیت به سزایی به پرورش گوسفند صورت می گیرد.

کنبع: دامداران پاک

  • mobail74 sara

حقیق در مورد گوسفندان – در رابطه با گوسفندان بدانید !

goldsheep بازار گوسفند تهران ۳ دیدگاه 3,354 بازدید

با سلام در این مطلب خدمت شما هستیم با تحقیق در مورد گوسفندان به همچنین آنچه که باید در رابطه با گوسفندان بدانیم! در این مطلب قصد داریم تا به صورت کامل و جامع به گوسفندان بپردازیم و شما را با این حیوان اهلی آشنا کنیم از آنجایی که گوسفند یکی از حیوانات اهلی و حلال گوشت است برای مصارف فراوان توسط انسان ها در قالب نام دامداری پرورش داده می شود. امروزه نگهداری گوسفند در مناطق روستایی و همچنین عشایر و کوچ نشینان به عنوان یکی از مشاغل اصلی و پر درآمد به حساب می آید با پرورش گوسفند در مناطق مختلف دنیا و کشور ما یعنی ایران می توان به درآمدهای حاصل از مصارف گوشتی و همچنین از شیر ، پشم و پوست اشاره کرد که از نظر اقتصادی برای دامداران بسیار به صرفه در برابر کسب سرمایه محسوب می شود.

از این حیوان اهلی یعنی گوسفندان در سرتاسر دنیا برای انواع مراسمات مانند مراسمات مذهبی – دینی ، عروسی تولد حقیقی و غیره  در جهت قربانی استفاده می کنند. در کشور ایران و تهران یکی از بزرگترین مراکز ارائه گوسفند زنده گل شیپ نام دارد. این مرکز خرید گوسفند زنده اقدام به فروش آنلاین و همچنین ارائه خدمات ارسال قاب مجرب جهت خرد کردن ، تمیز کردن و زبح دام زنده همچنین ارسال رایگان و پرداخت در درب منزل را به همراه دارد. لازم به ذکر است گلدشیپ در کنار خدمات فوق قیمت را بر اساس قیمت روز گوسفند زنده  و همچنین دام زنده ارائه می کند.

نقش گوسفند در زندگی انسان

همانطور که در توضیح بالا اشاره کردیم از گوسفند می توان استفاده هایی چون گوشت ، پشم ، پوست و شیر . کسب درامد باصرفه داشت، مهمترین نکته ای که قصد داریم تا در ادامه به آن اشاره کنیم فضولات این حیوان اهلی می باشد که به عنوان بهترین کود حیوانی در باغها جهت باروری بهتر درختان و همچنین رشد بهتر سبزیجات به شمار می رود امروزه اکثر باغداران و افرادی که داری زمین های زراعی مانند کشت گندم ، جو و غیره دارند از این کود حیوانی جهت بهره برداری بیشتر و بهتر محصولات استفاده می کنند.

آشنایی با گوسفندان

گوسفندان جز حیوانات اهلی ، گیاه خوار ، نشخوار کننده و جزو گروه سم سانان می باشند. گوسفندان دارای شاخ که با آنها قوچ و نوع ماده از هر نژاد را میش می نامند. معمولاً تفاوت بین گوسفندان نر و ماده از روی شاخه آنان شناسایی می شود که به صورت صد درصدی نمی توان گفت راه درستی برای شناسایی است . از نظر ظاهری نژاد گوسفندان با یکدیگر متفاوت هستند برای مثال گوسفندانی که در مناطق کوهستانی درحال زیستن هستند از شاخه های خارجی در قسمت بالایی سر و در برخی از آنها ها هیچ گونه شاخی دیده نمی شود یا میتوان گفت در برخی از نژاد ها گوسفندان ماده نیز داری شاخ هستند.پس نتییجه می گیریم شناسایی جنس گوسفندان از روی شاخ صدرصدی نیست.

انواع گوسفند ها

گوسفند اهلی

گوسفندان اهلی که در بالا به صورت کامل به آنها اشاره کردیم توسط انسان ها جهت استفاده های گوشتی ، پشمی ، پوستی و شیر در مناطق مختلف و با روش های متفاوت پرورش داده می شود.

 

گوسفند اهلی

 

گوسفند وحشی

گوسفندان وحشی شباهت زیادی با گوسفندان محلی دارند اما برخلاف گوسفندان اهلی که رفتار آرام و بدون خطر در برابر انسان ها دارند گوسفندان وحشی همانطور که از اسمشان پیداست رفتار آرامی ندارند و کاملا وحشی هستند که معمولاً در مناطق کوهستانی و پر پیچ و خم و شیب دار به چشم می خورد. یکی از مهم ترین نژادهای گوسفندان وحشی آرگالی نام دارند. این نوع نژاد از نظر بدی تا حدود ۴ فوت و دارای شاخه پیچ مانند در اندازه ۲۰ اینچی هستند.

 

گوسفند وحشی

 

اما کاربرد های دیگر گوسفندان

در بالا به مهمترین و اصلی ترین کاربردهای گوسفندان که می تواند در زندگی روزمره انسان ها نقش بسزایی داشته باشند اشاره کردیم. اما لازم است که بدانید دیگر کاربردهای گوسفندان این است که می تواند چربی هایی تولید کنند که به عنوان ماده خام بسیاری از صنعت ها مانند لوازم ورزشی ، آرایشی ، بهداشتی ،ساخت بدمینتون و تنیس های مرغوب انواع صابون ها و همچنین چسب ها از آن استفاده میشود.

این ادامه این مقاله یعنی تحقیق در مورد گوسفندان و همچنین در رابطه با گوسفندان بدانید ! قصد داریم تا به برخی از نژاد گوسفندان بپردازیم با ما همراه باشید…

بهترین نژاد گوسفندان برای پرورش

از نظر ظاهری نژاد های مختلف گوسفندان با توجه به محل زیست آن ها متفاوت است که هر کدام از این نژادها مربوط به مناطق مختلف می باشد. شما می توانید در مناطق مختلف دنیا و همچنین کشور ایران نژاد های مختلف گوسفندان را ببینید که توسط انسانها در حال پرورش هستند. برای مثال شما می‌توانید در مناطق خشک و گرمسیر که از نظر تغذیه و علوفه بسیار محدود هستند یک نمونه از نژاد گوسفندان را پیدا کنید این نوع گوسفندان که در مناطق خشک و گرمسیری در حال پرورشند قادر هستند تا در دمای بالای ۴۰ درجه و همچنین در سرمای زیر ۳۰ درجه به زیست خود ادامه دهند.

اما برخی از نژادهای گوسفندان هستند که در مناطق دارای آب و هوای متفاوت پرورش داده می شوند که در برخی از موارد می تواند از نظر سوددهی نگهداری این نوع نژاد گوسفندان به صرفه باشد مانند گوسفند مرینوس و یا رمبولین این نوع گوسفندان از نظر پشم و همچنین گوشت نسبت به دیگر نژاد ها بیشترین و از نظر تولید شیر کمترین سود دهی را دارند.

پشم حاصل از پرورش نژاد گوسفند مرینوس و یا رمبولین بیشتر و مرغوب و همچنین زیبا است که از پشم این گوسفندان می توان برای ساخت انواع البسه گران قیمت و همچنین جهت بافت انواع فرش های دستی با ارزش استفاد کرد.

منبع: دامداران پاک

  • mobail74 sara

در این مطلب به گوسفند نژاد افشاری خواهیم پرداخت و شما را با ویژگی های اصلی و همچنین خصوصیت های نژاد افشاری آشنا خواهیم کرد. همانطور که میدانید گوسفندان به انواع نژاد ها تقسیم بندی می شوند، یکی از این نژادها  گوسفند نژاد افشاری است که پرورش آنها بسیار به صرفه تر از سایر نژاد ها محسوب می شود در کنار با صرفه بودن پرورش و نگهداری اینگونه گوسفندان از خصوصیات مانند بهره برداری بهتر از نظر گوشتی و همچنین از پشم و پوست مرغوبتری برخوردار است. بنابراین افرادی که در حال پرورش این نوع گوسفندان هستند علاوه بر به صرفه بودن پرورش از گوشت مرغوب و همچنین پشم و پوست آن بهترین کسب درآمد را دارند.

زادگاه اصلی گوسفندان نژاد افشاری متعلق به استان زنجان به شمار می رود اما بنا به دلایلی که در بالا به آنها اشاره کردیم یکی از بهترین نژادهای گوسفندان و پرفروش‌ترین ها به شمار می روند و امروزه می توان گوسفند نژاد افشاری را در بیش از ۱۳ استان دید که در حال پرواربندی و پرورش هستند برخی از این استانها عبارتند از استان البرز ، تهران ، آذربایجان غربی ، استان کرمانشاه ، همدان و … می باشد.

برخی از ویژگی و خصوصیت های گوسفند افشاری

  • پرورش و پرواربندی به صرفه تر  نسبت به سایر نژادها
  • یکی از بهترین نوع گوسفندان جهت بهره برداری و کسب درآمد
  • دارای گوشت مرغوب
  • دارای پشم و پوست عالی جهت تولید انواع البسه ها ، خامه قالب بافی و …
  • دارای سرعت رشد بالا
  • دارای قدرت دوقلوزایی
  • و بسیاری دیگر …

گوسفندان نژاد افشاری از نظر ظاهری

  • گوسفندان افشاری می تواند از نظر رنگ به صورت قهوه ای تیره و همچنین قهوه ای روشن باشند که معمولا در مناطق شمال غرب کشور ایران گوسفند قزل گفته می شود.
  • نژاد افشاری از شاخ محرومند یعنی بدون شاخ هستند و همچنین میش افشاری نسبت به قوچ از گردنی دراز تر برخوردار است.
  • قوچ افشاری دارای گردنی ضخیم و قوی نسبت به میش می باشد.
  • از نظر پشمی پشت گوسفند و همچنین پشت گردن ، روی دنبه  و دنبالچه آنها پر از پشم است.
  • گوسفند نژاد افشاری دارای گوش های دراز و در برخی مواقع به صورت نیمه گوش هم دیده می‌شود.
  • قوچ افشاری از نظر دماغ داری انحنا و میش این نژاد بدون انحنا و در برخی موارد داری کمترین انحنا است.
  • دارای مقاومت بسیار بالا در برابر انواع بیماری‌های گوسفندی و همچنین انواع انگل ها که می تواند در نوع خود جالب و یکی از بهترین  ویژگی و خصوصیت های این نوع از گوسفندان بشمار می رود.
  • در برابر سرما از مقاومت بیشتری برخوردار هستند.

 

  • mobail74 sara

خاصیت شیر بز

شیر بز در دسته محبوب ترین و مفید ترین محصولات لبنی قرار دارد که در حدود ۶۵ درصد جمعیت جهان آن را می نوشند.شیر بز گرچه به اندازه شیر گاو مصرف نمی شود اما در بعضی از موارد ارزش غذایی بالاتری را دارا می باشد. از خاصیت شیر بز می توان به تقویت استخوان ها، کمک به کاهش وزن ،کاهش التهاب ،هضم بهتر ، افزایش ایمنی بدن ، تقویت سلامت قلب ، جلوگیری از از تجمع سموم در بدن و  افزایش متابولسیم اشاره کرد.

ادعاهایی وجود دارد مبنی بر این که شیر بز گزینه ای سالمتر و بهتر از سایر نوع شیر ها است که در ادامه سعی می کنیم مطالب کامل تری را در این مورد بیان کنیم .

علی رغم اینکه این شیر در بعضی نقاط دنیا کم طرفدار است اما در بسیار از کشور های جهان مردمان زیادی طرفدار آن هستند .

شیر بز در کشور های آسیایی مانند بنگلادش ، هند ، پاکستان و سودان بسیار مورد مصرف قرار می گیرد .

در این مقاله قصد داریم ۸ خاصیت شگفت آور شیر بز را به شما معرفی کنیم :

مشخصات کلی مواد مفید موجود در شیر بز :

شیر بز منبع عالی و سرشاری از پروتئین ، ویتامین ها و سایر مواد معدنی است . میزان قابل توجهی از فسفر ، ویتامینB2 و کلسیم را دارا می باشد .

امگا ۳ ، منیزیم ، مس ، ویتامین های A , D , C ، سدیم ، روی و حتی مس از دیگر مواد مفید موجود در این شیر می باشند .

۱-تقویت استخوان بندی بدن

یکی دیگر از خاصیت شیر بز داشتن کلسیم کافی برای تقویت استخوان های بدن است. علاوه بر این مقدار کلسیم موجود در شیر بز قابل قیاس با شیر گاو است ، بدون بسیاری از عوارض های جانبی که می تواند از پوکی استخوان ها جلوگیری می کند.

خواص شیر بز

۲-خواص ضد التهابی

یکی از دلایلی که مردم تمایل بیشتری به خوردن این شیر دارند این است که آنها می توانند بدون ناراحتی و التهاب شیر بز را مصرف کنند، که این خاصیت اغلب در شیر گاو دیده نمی شود. خواص ضد التهابی به دلیل ترکیب آنزیم منحصر به فردی است که در شیر بز وجود دارد و التهابات روده را تسکین می دهد.

۳-جذب مواد مغذی

از دیگر فوایدشیر بز می توان به این اشاره کرد که شیر بز به شیر انسان شبیه است و در مقایسه با شیر سایر حیوانات این شباهت بیشتر می باشد. بنابراین بدن ما می تواند مواد مغذی بیشتری را از این نوع شیر جذب کند و هضم آن نیز در فرایندهای گوارشی راحت تر است.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خاصیت شیر گوسفند این مقاله مطالعه نمایید.

۴-تقویت کننده متابولسیم

درصد مواد مغذی موجود در شیر بز نسبت به شیر گاو بیشتر است و مصرف آن صرفه اقتصادی بیشتری نیز برای خانوارها دارد. یک فنجان شیر بز تقریبا ۴۰ درصد از نیازهای ما به کلسیم ، ۲۰ درصد نیاز به ویتامین B و همچنین مقدار قابل توجه ای از پتاسیم و فسفری که مورد نیاز بدن است را فراهم می کند. علاوه براین مطالعات نشان داده است که شیر بز می تواند باعث جذب بیشتر آهن و مس شود که برای کسانی که به کم خونی مبتلا هستند بسیار مفید می باشد.

۵-محافظت از قلب

تقریبا مقدار اسیدهای چرب مفید موجود در شیر بز دو برابر شیر گاو می باشد. این بدان معنی است که مصرف این نوع شیر می تواند کلسترول بدن را متعادل تر کند. با متعادل سازی میزان اسیدهای چرب ضروری در بدن، می توان از سکته مغزی ، حمله قلبی و سایر عوارض قلبی و عروقی جلوگیری کرد. سطح پتاسیم بالا در شیر بز همچنین باعث کاهش فشار خون می شود و تنش را در سیستم قلبی وعروقی کاهش می دهد.

با برترین نژاد بزهای شیری جهان آشنا شوید.

۶-افزایش ایمنی بدن

شیر گاو حاوی مقدار کمی از سلنیوم است، اما مقدار قابل توجهی از این ماده مفید در شیر بز وجود دارد. این ماده معدنی نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد و بدن را از بیماری ها و عفونت ها محافظت می کند.

۷-کاهش وزن

اگرچه شیر بز حاوی اسیدهای چرب بیشتری نسبت به شیر گاو است اما چربی بد کم تری در این نوع شیر موجود می باشد و می توان بدون اینکه نیاز های تغذیه ای بدن را کاهش داد چرب کم تری دریافت کرد و باعث کاهش وزن شود و از خاصیت شیر بز محسوب می شود.

۸-حفاظت از محیط زیست

فرایند گوارش گاوها باعث تولید مقادیر زیادی گاز متان می شود که این گاز به جو و لایه اوزون بسیار آسیب وارد میکند. محققان در واقع بر این باورند که پرورش میلیون ها گاو در سراسر دنیا سالانه خسارات زیادی به لایه اوزون وارد می کند که می توان با پرورش و استفاده از محصولات لبنی بزها از تغییرات خطرناک اقلیمی جلوگیری کنیم.

طعم و مزه شیر بز چیست ؟

شیر بز طعمی شبیه به شیر گاو دارد . اما گاهی اوقات ممکن است طعم متفاوتی به دلیل رژیم غذایی و محیط رشد حیوان وجود داشته باشد

منبع : دامداران پاک

  • mobail74 sara

از آنجایی که قطع دنبه بره گوسفند سبب کاهش هزینه های اضافی برای تهیه علوفه ای مورد نیاز دام و همچنین افزایش بازده ای در مجمتع های دامپروری می شود انجام آن البته به طور صحیح بسیار توصیه می شود .

قطع دنبه در بره های تازه متولد شده یکی از روش های عالی در دامداری هایی است که قصد دارند بیشترین بهره وری را در گله های خود داشته باشند . عمل کردن به این شیوه باعث می شود که میزان دوقلوزایی ، و روند وزن گیری در گوسفندان بیشتر شود و اصلاح نژاد نیز در گله اتفاق می افتد .

آخرین قیمت گوسفند زنده در بازار چقدر است ؟

در هنگام قطع دنبه باید نکات بهداشتی را رعایت کرد و از مواد ضدعفونی کننده برای جلوگیری از عفونت هایی که بعدا ممکن است به وجود آید استفاده کرد . این کار را می توان توسط یک پنس مخصوص انجام داد . این پنس را نیز می توانید در فروشنده های لوازم دامپزشکی تهیه کنید .

نحوه انجام قطع دنبه بره های گوسفندان :

ابتدا دنبه را تمیز کرده و از فضولاتی که به آن چسبیده است ، پاک کنید . سپس دنبه بره را از کشی که در بالای پنس مخصوص قرار دارد رد کنید . توجه داشته باشید که این کار را با احتیاط و دقت انجام دهید .

کمبع: دامداران پاک

  • mobail74 sara

در همه ی مقالاتی که در باره رشد بره نوشته شده اند یک متن به طور مشابه تکرار شده است و آن هم این است که میزان رشد بره نر از مقدار رشد بره ماده بیشتر می باشد. البته این خود دلیل علمی دارد اما در کل بره های نر جثه ای بزرگ تر و وزنی بیشتر از بره های ماده دارند.

می توان گفت بره های ماده از نظر اندازه ظاهری، وزن و جثه از بره های نر کوچک تر و ضعیف تر هستند. دلیل این موضوع را می توان در هورمون های ترشح شده در بدن ماده ها دانست. به این صورت که هورمون هایی که برای رشد بره مورد نیاز هستند ترشح آن ها در بره های ماده زودتر از بره های نر متوقف می شود و همین امر سبب می شود که بره های ماده رشد کمتری داشته باشند.

توقف رشد بره ماده

متوقف شدن رشد در بره های ماده به این معنی است که ان ها به دوره بلوغ خود رسیده اند به این نکته توجه کنید که بره ماده ای که به بلوغ می رسد می تواند بارور شود که همین هم مزیت های بره ماده به حساب می آید.

اما در حالتی که دامدار به قصد فروش گوشت یا فروش گوسفند زنده اقدام به پرورش گوسفند می کند برای او مقرون به صرفه است که بره نر را پرورش دهد زیرا جثه بزرگتری دارد و طبیعتا وزن بیشتری هم خواهد داشت و در نهایت سود دهی ان بیشتر می شود.

البته مطالب فوق به این معنی نیست که بره ماده برای دامداران نفعی ندارد بلکه بره ماده هم فایده های خاص خود را دارد به عنوان مثال برای گرفتن شیر و تهیه محصولات لبنی بره ماده مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع: دامداران پاک

  • mobail74 sara

از آنجایی که تمامی دامها و طیور نژاد های مختلفی را دارند  و بر اساس زیست بوم در مناطق مختلف دنیا و همچنین ایران در حال پرورش و نگهداری هستند گوسفندان نیز از نژادهای مختلف با مشخصات متفاوت بر خوردار می باشند، که ما قصد داریم در این بخش به بهترین نژاد گوسفندان ایرانی بپردازیم و این نژاد ها را به شما معرفی کنیم. همانطور که می دانید امروزه شهرها و مناطق مختلف ایران نژاد های مختلف جهت مصارف گوشتی ، پشمی ، شیری نگهداری می شود که از نظر مشخصات و همچنین میزان بازدهی با یکدیگر متفاوت هستند. اگر شما هم به دنبال اطلاعات لازم در رابطه با نژادهای گوسفندان ایرانی هستید تا اطلاعات لازم را در رابطه با این نوع دام را بدانید با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

همانظور که می دانید امروزه یکی از مهم ترین و سودآورترین کسب و کارها نگهداری از انواع دام زنده به صورت گله ای و با نام دامپروری با روش ها و تکنیک های سنتی و صنعتی می باشد. اگر شما هم به شغل دامداری و دامپروری علاقمند هستید می بایست ابتدا با نژاد گوسفندان ایرانی آشنایی لازم را داشته و هدف پرورش دام های خود را از قبل مشخص کرده باشید تا بتوانید به صورت کاملا حرفه ای این شغل را شروع کنید.

نژاد گوسفندان ایرانی

نژادهای گوسفندان ایرانی

نژاد گل، نژاد افشاری، نژاد مغانی، نشاط کردی، نژاد بلوچی، نژاد بهمنی، نژاد مهربانی، نژاد قزل، نژاد ماکوییو، نژاد سنگسری، نژاد فراهانی،  نژاد شال، نژاد لری و … می باشد که در ادامه به هر یک از این نژاد ها خواهیم پرداخت.

همانطور که در بالا اشاره کردیم گوسفندان دارای نژاد های مختلف هستند و ما در این بخش از طریق به بهترین نژاد گوسفندان ایرانی بپردازیم و شما را با آنها آشنا کنیم. لازم به ذکر است که ما در رابطه با هر یک از این نژاد ها به صورت کامل و جامع در یک مطلب اختصاصی برای هر کدام توضیحات و مشخصات لازم را ارائه کردیم چنانچه قصد دارید در رابطه با هر یک از این نژاد ها و همچنین نژاد گوسفندان چند قلو زا را به صورت کامل مطالعه کنید می توانید از بخش وبلاگ به این مطالب و مقالات دسترسی و مطالعه کنید اما در ادامه به بهترین آنها از گوشتی، پشمی، شیری خواهیم پرداخت و معرفی های لازم را خواهیم کرد.

نژاد گوسفندان ایرانی

گوسفندان ایرانی شامل گوسفندان افشاری،  نژاد بهمنی، نژاد سنگسری، نژاد مغانی، نژاد کردی، نژاد قره گل، نژاد شال، نژاد بلوچی، نژاد مهربان و … که هر کدام در دسته خاصی که در زیر اشاره کردیم قرار  می گیرند.

  • گوسفندان گوشتی
  • گوسفندان پشمی
  • گوسفندان شیری
  • گوسفندان پوستی

اما یکی از بهترین نژاد گوسفند ایرانی که از آن می توان بهترین سود و بازدهی را داشت  گوسفندان نژاد گوشتی می باشند که از آنها به عنوان مصارف روزمره گوشتی نگهداری و پرورش داده می شود و مطمئن گوشت مرغوب و مناسب برخوردار خواهند بود.بر همین اساس نام این نژاد را گوشتی می نامند.

نژاد گوسفندان گوشتی در ایران

گوسفندانی که در ایران به عنوان نژاد گوشتی شناخته می شوند و از آنها جهت مصارف گوشتی، نگهداری و پرورش داده می شود عبارتند از:

  • گوسفند نژاد افشاری
  • گوسفندان نژاد لری
  • گوسفند نژاد مهربانی
  • گوسفندان نژاد شال

نژاد هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم جزو نژاد گوشتی به شمار می‌روند و چنانچه شما هم قصد خرید نژاد گوشتی جهت دامپروری و حتی قربانی را دارید  می توانید یکی از نژادهای فوق که به عنوان نژاد گوشتی شناخته می شوند را تهیه کنید. این نوع نژاد ها در بزرگترین مرکز عرضه دام زنده در تهران یعنی وان شیپ  موجود می باشد و شما می توانید با نازلترین قیمت دام زنده و گوسفند زنده اقدام به خرید کنید.

قیمت گوسفند زنده

قیمت بره زنده

قیمت گوساله زنده

بهترین نژاد گوسفند پشمی در ایران

علاوه بر نژاد گوشتی ایران نژاد هایی هستند که از آن ها به عنوان نژاد پشمی یاد می شود و یا در دسته گوسفندان پشمی قرار می گیرند زیرا این نوع نژادها از میزان تولید پشم بسیار زیاد و مرغوب برخوردار هستند و از پشم آنها برای انواع مصارف مانند تولید کیف، تولید کفش، تولید انواع البسته‌های گران قیمت، تولید خامه جهت فرش بافی و … همچنین می توان گفت یکی از محصولات صادراتی در تمام کشور ها پشم گوسفندان می باشند

برخی از گوسفندان پشمی شامل:

گوسفند نژاد ماکویی

حسن نژاد بلوچی

نژاد گوسفند مغانی

و …

بهترین نژاد گوسفندان شیری در ایران

یکی دیگر از این نژاد گوسفندان ایرانی نژاد شیری به شمار می‌رود که این نوع نژاد دارای میزان تولید شیر بالا و همچنین مرغوب نسبت به دیگر نژادها هستند و از آنها جهت تولید شیر روزمره انسان ها در بخشهای مختلف ایران نگهداری و پرورش داده می شود که از نظر ظاهری و بندی دارای لگن پهن و عریض هستند.

بهترین نژاد گوسفند پوستی در ایران

یکی دیگر از نژادهای گوسفندان ایرانی که متمایز با دیگر نژادها میباشند گوسفندان نژاد پوستی یاد می شود زیرا این نوع گوسفندان دارای پوست نرم و لطیف می باشند و می توان از پوست آنها برای انواع مصارف روزمره بازیگر و همچنین تولید انواع البسه های گران قیمت از آنها استفاده کرد. یکی از این نوع نژاد ها گوسفندان قره گل به شمار می رود که بسیار معروف و دارای پوست مرغوب جهت تولید انبار حل بسته ها از آن یاد می شود  به طوری که در کل جهان این نوع گوسفند معروف و توسط آن مورد استفاده قرار می گیرد.

پرورش گوسفندان ایرانی

از آنجایی که امروزه پرورش و نگهداری دام گوسفند زنده در انواع  نژاد ها در ایران به عنوان یکی از مشاغل اصلی روستانشینان و همچنین عشایرین محسوب می شود و حتی نگهداری به صورت صنعتی در حومه استانها و شهرها توسط دام پروران در راستای تولید شیر مرغوب ، پشم ، گوشت و پوست نگهداری و از این راه اقدام به کسب درآمد می کنند.اگر شما هم هم به دنبال ایجاد شغل دامپروری  و نگهداری گوسفندان را دارید می بایست ابتدا هدف اصلی خود را مشخص و در نهایت یکی از نژادها را پرورش دهید می توانید از چندین نوع نژاد به صورت همزمان نگهداری و چند نوع گوسفند با هدف تولید چند نوع محصول بهرمند شوید.

خرید گوسفند زنده

چنانچه قصد خرید گوسفند زنده در انواع نژاد ها را دارید و به دنبال یک مرکز معتبر جهت خرید خود هستند وان شیپ  در خدمت شما مشتریان عزیز در تهران و همچنین سایر استانها می باشد و شما می توانید فقط با یک تماس ساده با بخش فروش ما در ارتباط باشید و پس از دریافت راهنمایی ها و همچنین قیمت روز گوسفنده زنده در انواع نژاد ها سفارش خود را ثبت کنید ما آماده دریافت هرگونه سفارشات تکی و عمده جهت زبح و قربانی از جانب شما مشتریان عزیز هستیم.

 

منبع: دامداران پاک

  • mobail74 sara

از جمله دغدغه های دامداران چاق کردن گوسفند، گوساله و دام های لاغر خود می باشد. در واقع چاق بودن دام و داشتن سلامت کامل از جمله مزایایی می باشد که هر دامداری به آن احتیاج دارد. امروزه برای دست یابی به گوسفند و گوساله های چاق، راه های متعددی وجود دارد. اما باید توجه داشته باشید که در ابتدا باید علت لاغری دام را بیابید. سپس به رفع این مشکل برآیید.

چاق کردن دام گوسفند، گوساله و گاو لاغر

شایان به ذکر است که لاغر بودن گوسفند،گوساله و همچنین گاو به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل در زیر به اختصار توضیح داده شده اند:

یکی از مهم ترین عواملی که باعث لاغری گوسفند و گوساله و حتی گاو می شود نداشتن تغذیه مناسب است. به این صورت که خوراک دام فاقد هرگونه مواد معدنی و مغذی شامل ویتامین ها و پروتئین ها می باشد.

یکی دیگر از عوامل بروز لاغری در گوسفند، گوساله و گاو دوران نقاحت آن ها می باشد.

برخی از دام ها دچار بیماری های مثل هیداتیدوز می شوند که این بیماری اگر زود درمان شود دارای دوران نقاحت طولانی می باشد، در این دوران به دلیل اینکه گوسفند، گاو و گوساله زنده داروهای مختلفی مثل مسکن استفاده می کنند، این داروها در لاغری آن ها اثر دارد.

به دلیل طولانی بودن دوران بارداری گاو، این موضوع می تواند گاو را دچار لاغری کند. بعد از بررسی علائم لاغری در گوسفند، گوساله و گاو می تواند به چاق کردن آن ها پرداخت.

همان طور که ذکر شد تغذیه دام عامل اصلی در لاغری می باشد پس می توان با ارائه یک  برنامه غذایی مناسب اقدام به چاق کردن گوسفند، گوساله و گاو کنید.

به این صورت که در خوراک دام ها، مواد مغذی اضافی نیز ترکیب شود.

در واقع به جز علوفه که خوراک اصلی گوسفند، گوساله و گاو است انواع مواد معدنی و انواع ویتامین ها را به تغذیه دام زندهاضافه کنید. برخی از مواد هستند که خاصیت ضد انگلی دارند.

این مواد از ایجاد انگل و بروز بسیاری از بیماری های دامی از جمله کراز در گاو و گوسفند جلوگیری می کند در واقع سیستم دفاعی گوسفند وگاو همچنین گوساله را  در برابر بیماری های مختلف مقاوم می کند.

که این خود یکی از عوامل چاق شدن گوسفند، گوساله و گاو می باشد.

اگر گوسفند یا گوساله ای دچار یکی از بیماری های دامی شود باید حتما به سرعت تحت درمان قرار گیرد چرا که اگر این درمان به تاخیر بیافتد باعث ضعیف شدن گوسفند، گوساله و در برخی موارد باعث از بین رفتن دام می شود.

شایان به ذکر است که  با افزایش قیمت گوسفند ،گوساله و گاو اگر دامدار بر اثر بیماری های مختلف  گوسفند، گوساله خود را از دست بدهد دچار ضررات مالی بسیاری می شود.

دوران آبستنی در دام ها یکی از حساس ترین دوران می باشد از این رو باید توجهی بیشتری نسبت به دام آبستن داشت.

این دوران باعث ایجاد لاغری در دام می شود از همین رو باید تغذیه گاو و گوسفند در دوران آبستنی بسیار قوی و حاوی ویتامین های بسیاری باشد.

علاوه بر روش های طبیعی از جمله تغذیه و مراقبت از گوسفند، گوساله و گاو روش های دیگری برای چاق کردن دام ها وجود دارد اما باید توجه داشته باشید که این روش های پیشنهادی در صورتی قابل انجام می باشند که روش های طبیعی برای چاق کردن دام جواب گو نباشد.

این روش ها به صورت های گوناگونی مثل استفاده از آمپول های چاق کننده، واکسیناسیون های مختلف می تواند اثر گذار باشد.

این واکسیناسیون ها و انجام تزریقات مختلف برای دام اگر به صورت منظم و در بازه زمانی دقیقی انجام شود از ایجاد لاغری  در گوسفند، گوساله و گاو جلوگیری می کند.

خب به پایان ارائه مقاله چاق کردن دام های گوسفند، گوساله و گاو لاغر رسیدم از این که ما را تا پایان همراهی کردید بسیار سپاسگذاریم امید واریم مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد. همچنین اگر قصد را دارید می توانید از وان شیپ بخواهید.

منبع: دامداران پاک

  • mobail74 sara

یکی از بیمارهای مرگ بار و بسیار موضمن دربین گوسفندان و در برخی موارد در گوساله ها، بیماری ذات الریه می باشد. بیماری ذات الریه  pulmnary disease of the sheep در بین دام های گوسفندی جزء نوعی از بیماری های می باشد که آسیب زیادی به دام وارد می کند.

گوسفندان و گوساله هایی، بیشتر به بیماری ذات الریه دچار می شوند که بدن آن­ها دارای مقاومت کمی بوده و ضعیف می باشند، که در برخی از موارد ذات الریه را با نام پنومونی می شناسند.

ذات الریه همراه با میکروب ها و باکتری هایی در بدن دام نفوذمی کند، که این ویروس ها باعث ضعیف شدن سیستم دافعی بدن گوسفندان و گوساله ها می شود که بیمارهای گوناگون را به دنبال دارد.

بیماری ذات الریه در دام  و گوسفندان و نحوه پیشگری از آن

بیماری ذات الریه ممکن است در گوسفندان بر اثر عواملی هم چون مصرف  خوراک آلوده باشد، همچنین ایجاد این بیماری در بین گوساله های دو و سه ماهه ممکن است براثرنداشتن خوراک مناسب وهمچنین خوردن اولین شیر ترش بعد از تولد باشد، در واقع این عوامل بدن گوسفندان و گوساله ها را ضعیف می کند.

بیماری ذات الریه چه علائمی دارد؟

  • یکی از شایع ترین و نمایان ترین علائم بیماری ذات الریه تب بسیار شدید در بین دام ها می باشد.
  • اگر گوسفند زنده دچار تنفس های غیر عادی شد به این صورت که تعداد نفس های او روبه افزایش بود، می تواند نشان از بیماری  ذات الریه باشد.
  • یکی دیگر از علائم بیماری ذات الریه در بین گوساله ها هنگام شیر خوردن نمایان می شود، به این صورت که خوردن شیر برای گوساله سخت می باشد.
  • اگر از چشم گوسفند بدون دلیل آب بریزد ممکن است نشان از بیماری ذات الریه باشد همچنین سرفه کردن و نداشتن اشتها جزء علائم بیماری ذات الزیه می باشد.

شایان به ذکر است که  در صورت مشاهده  تمامی علائم ذکر شده، حتما گوسفند و گوساله را تحت درمان قرار دهید، چرا که این بیماری همانند بیماری کراز گاو، بسیار خطرناک می باشد و در صورتی عدم رسیدگی  باعث مشکلات بسیاری زیادی در دام و حتی از بین رفتن آن می شود.

بیماری ذات الریه همانند سایر بیماری های دامی ممکن است شیوع پیدا کند. این بیماری به شرایط نگه داری دام نیز بسیار بستگی دارد، از این رو باید دام در محل مناسبی نگه داری شود، اگر گوسفندان در مکان های که در زیر اشاره میکنیم نگه داری شوند دچار بیمارهای مختلفی از جمله ذات الریه می شوند.

مکان های نامناسب نگه داری دام به شرح زیر می باشند :

  • مکانی که در آن جا تعداد زیادی گوسفند نگه داری شود یعنی بیش از حد ظرفیت آنجا.
  • عدم داشتن دستگاه های تهویه ها و بسته بودن فضا.
  • دارا بودن رطوبت بالا و همچنین سرد بودن آن مکان بسیار خطرناک می باشد.
  • علاوه بر مکان نگه داری گوسفندان و گوساله ها، تغذیه آن ها نیز تاثیر زیادی در شیوع بیماری ذات الریه دارد.

به این  صورت که اگر دام به مقدار بیش تر از حد معمول تغذیه کند همچنین گوساله  نیز شیر زیادی مصرف کند می توانند دچار بیماری های مختلفی شوند.

همچنین اگر گوساله و گوسفندان دارای خوراک مناسبی نباشند یعنی تغذیه آن ها فاقد انواع ویتامین ها باشد باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن آن ها و در نتیجه باعث شیوع بیماری ذات الریه می شود.

روش های متفاوتی برای جلوگیری از شیوع بیماری ذات الریه وجود دارد که در ادامه مطالب آنها را ذکر می کنیم.

  • رعایت کردن اصول بهداشتی در نگه داری و مراقبت از دام ها.
  • پرهیز از نگه داری دام ها در مکان های که دارای رطوبت و خیسی می باشند.
  • رعایت کردن فاصله زمانی دقیق برای انجام واکسیناسیون و انجام تمام دوره های واکسیناسیون می تواند گوسفندان و گوساله ها را از خطر مبتلا شدن به بیماری ذات الریه نجات دهد.

در این رابطه می توانید بخوانید:

 

بیماری شاربن  یا سیاه زخم در دام و گوسفند

هر بیماری که در دام مشاهده شود می تواند خسارت ها و تلفات زیاد را به همراه داشته باشد و یک از این بیماری ها نیز بیماری شاربن علامتی است که در دام زنده اتفاق می افتد، و در حال حاضر به عنوان یک بیماری خطرناک شناخته شده است که دام ها را درگیر می کند و لازم است دامدار با این بیماری آشنا باشد.

 

بیماری شاربن علامتی در گوسفند و گاو

این بیماری یکی از بیماری های عفونی حاد است که باعث ایجاد عوارض زیاد و مشکل سازی برای دام ها نیز می شود، عارضه هایی که از این بیماری ناشی می شوند زیاد هستند و در صورت ابتلای دام تلفات آن زیاد است، برای اینکه دامدار کمتر متوجه ضرر و از دست دادن دام های خود شود لازم است که این بیماری و علائم آن را بشناسید.

انتقال بیماری شاربن چگونه است؟

انتقال بیماری شاربن به وسیله میکروبی است که در خاک وجود دارد و از این طریق به بدن دام منتقل می شود و در خاک مراتع نیز احتمال انتقال آن به بدن دام بیشتر است و با ورود به قسمت دستگاه گوارشی دام در او علائم بیماری بیشتر می شود.

بیماری های دیگر شایع در دام های زنده

  • بیماری تب کیو د
  • بیماری هیداتیدوز که در گوسفندان اتفاق می افتد.
  • بیماری ذات الریه که در دام های زنده رخ می دهد.

نشانه های بیماری شاربن علامتی در گوسفندان

از علائم شایع و واضح که در بیماری شاربن رخ می دهد و  به راحتی میتوان به تأثیر آن در دام پی برد این است که عضلات دام به خصوص عضلات پای او را درگیر می کند و کم کم جراحتی به وجود می آید که باعث لنگش نیز می شود و دام نمی تواند خیلی راحت مثل قبل راه برود.

نشانه های بیماری شاربن در بین گاوها

یکی از مواردی که در بین دام هایی مانند گوسفند و گاو مشاهده می شود در ارتباط با بیماری شاربن این است که در هر دوی این دام ها لنگش مشاهده  می شود، این لنگش هم به خاطر ورم کردن عضلات  پا و شکم رخ می دهد، از عوارض دیگری که میتوان به آن اشاره کرد این است که در جایی که ورم به وجود می آید گاز وجود دارد و رنگ ناحیه ورم کرده تغییر می کند، البته باید دقت کرد که در بعضی موارد شدت انتقال میکروب به حدی بالا است که اصلا این علائم امکان بروز ندارد و  دام تا یک الی دو روز بعد از بین می رود و تلف می شود.

راه های پیشگیری از بیماری شاربن علامتی

خیلی از موارد بیماری شاربن علامتی تلفات زیادی وجود دارد و همین تلفات زیاد باعث می شود که برای اینکه بتوان تلفات آن را کمتر کنند، استفاده از روش های پیشگیری مد نظر قرار دارد، برای پیشگیری بقیه دام ها به این بیماری می توان لاشه های دام های بیمار را سوزاند و هم چنین از واکسیناسیون در زمان های مناسب استفاده کرد، برای پیشگیری از بیماری شاربن علامتی زمان استفاده از واکیسناسیون در فصل بهار و هم چنین ماه های آخر زمستان است.

خب به پایان این مقاله یعنی بیماری ذات الریه و شاربن یا سیاه زخم در دام گوسفند، بره، گاو و گوساله رسیدیم امید واریم مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد. همچنین می توانید از طریق وبلاگ سایت به دیگر مقالات آموزشی ما دسترسی داشته و آنها را در راستای بالا بردن اطلاعات دام داری مطالعه کنید.

منبع: دامداران پاک

  • mobail74 sara