egtemaii74

بیماری تب کیو در دام به وجود می آید و یکی از بیماری هایی است که در بیشتر دام های زنده رایج می باشد، این بیماری بیشتر در دام هایی مانند گوساله، بز مشاهده می شود و در خیلی ماورد نیز بیماری تب کیو در گوسفندان نیز به وجود می آید.

بیماری تب کیو در دام می تواند تأثیرات خیلی مضری را بر روی سلامتی دام داشته باشد و رشد دام را دچار اختلال کند و زندگی دام نیز به خطر می افتد، باید اضافه کرد که بیماری تب کیو از بیماری هایی می باشد که بین انسان و دام زنده مشترک است و همین مسأله باعث این شده که به این بیماری و علائم آن دقت بیشتری کرد و آن را مد نظر داشت که مشکلی را در انتقال آن به انسان به همراه نداشته باشد.

 

بیماری تب کیو دامی

بیماری تب کیو در دام

تب کیو در دام زنده می تواند تأثیرات زیادی بگذارد و برای دام نیز خیلی خطرناک باشد، از جمله میتوان به این مسأله اشاره کرد که این بیماری تب کیو در دام سبب سقط جنین در ماده های آبستن می شود، به همین دلیل باید دقت کرد که اگر دام ماده به این بیماری مبتلا شود، هم خود او و هم جنینش در معرض خطر هستند.

هر دامدار و کسی که در زمینه پرورش دام و یا نگهداری از دام فعالیت می کند باید دقت کند که بتواند این بیماری و علائم آن را در دام ها تشخیص دهد و در صورت ابتلای دام های زنده به این بیماری بتوان با اقدمات به موقع به درمان دام پرداخت و از انتقال آن به دیگر دام ها و افرادی که با دام در ارتباط هستند جلوگیری کرد.

بیماری تب کیو در دام به علت انتقال یک باکتری به وجود می آید، باکتری که  نام آن باکتری کوکسیلا بورنتی است.

اولین باری که توانستند بیماری تب کیو را در دام شناسایی کنند و این باکتری را بررسی کنند در سال 2009  بود که در هلند این اتفاق افتاد، و از همان سال 2009 به بعد بیماری تب کیو به یکی از شایع ترین بیماری های شناخته شد که در دام های زنده وجود دارد. این بیماری در دام آبستن سبب سقط کردن جنین می شود که هم خود دام تلف می شود و هم دامدار ضرر می کند.

در این رابطه بخوانید:

گوسفند زنده

بره زنده

دام زنده

انواع بیماری های موجود در دام های زنده

در دام های زنده بیماری های زیادی شیوع پیدا می کند که از جمله می توان به بیماری تب کیو اشاره کرد، هم چنین بیماری کزاز گاو، بیماری هموگلوبینوری که در گاو اتفاق می افتد و بیماری هیداتیدوز که در گوسفندان رخ می دهد.

نشانه ها و عوارض بیماری تب کیو در انسان

در خیلی موارد بیماری تب کیو در انسان مخفی می باشد و به راحتی علائم خود را نشان نمی دهد، بلکه بعد از مدتی کم کم نشانه های این بیماری بروز می کند، از جمله علائم این بیماری در انسان می توان به گرفتگی عضلات اشاره کرد، هم چنین سردردهای شدید، تب به شدت بالا، حالت تهوع و…

در صورت بروز این بیماری عوارضی را به دنبال دارد که علائم آن خطرناک است و مشکلات زیادی را برای افراد در پی دارد.

راه تشخیص بیماری تب کیو در دام

از راه های زیادی میتوان به این بیماری در دام پی برد، از جمله عفونت هایی در بعضی از جاهای بدن دام مشاهده شود مانند ترشحات واژن در جفت جنین، و در بعضی نقاط عفونت ها با باکتری هایی در نقاط بدن دام مشخص می شود.

نحوه درمان بیماری تب کیو

درمان بیماری تب کیو خوشبختانه در حال حاضر وجود دارد و میتوان از داروهایی مانند کلرتتراسایکلین برای دام استفاده کرد، به این صورت که برای پنج روز از هر 500 میلی گرم دارو برای هر رأس دام استفاده کرد و در صورت مشاهده نتایج خوب آن را کم کم کاهش داد و به حدود 250 میلی گرم رساند. اگر در دام ها سقط جنین مشاهده شود لازم است که همه دام ها را با تتراسایکلین و هم چنین اکسی تتراسایکلین  برای دام تزریق کرد.

بیماری کتوز دامی

یکی از شایع ترین بیماری هایی که بین گاوها و گوسفندان وجود دارد  و می تواند خسارات زیادی را ایجاد نماید بیماری کتوز دامی می باشد. بیماری کتوز دامی می تواند مشکلات و عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد و موجب تلف شدن تعداد بسیاری از دام ها شود از این رو دامداران باید اطلاعات لازم و کافی را در رابطه با این بیماری بدانند.

بیماری کتوز دامی درگاو و گوسفند

از دیگر بیماری هایی که گاو ها در دوران آبستی به آن مبتلا می شوند بیماری بسیار پر خطر کتوز دامی می باشد. این بیماری می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از مهم ترین آن ها می توان به کاهش میزان گلوکز خون و بالا رفتن میزان تولید جسم های کتونی اشاره نمود. گاوهای مسن کمتر از سایر گاو ها به بیماری کتوز مبتلا می شوند.

این بیماری معمولا در دو ماه اول آبستنی گاوها رخ می دهد. اجسام کتونی موجود در خون و ادرار گاو ها، کاهش اشتها و بی میلی از علائم این بیمار می باشد. بیماری کتوز همچنین می تواند عوارض شایع تری مانند  کبد چرب و کسلی و بی حوصلگی در دام های که به تازگی زایمان نموده اند داشته باشد.

علائم بیماری کتوز دامی

  • بی میلی و کاهش اشتها در گاو که موجب کم شدن وزن آن می شود
  • وجود خستگی بیش از حد در گاو ها
  • ایجاد بیماری کبد چرب
  • کاهش یافتن قدر جذب موادغذایی توسط گاو و همچنین کاهش دریافت ریز مغذی ها در دوران اولیه پس از زایمان
  • برخوردار نبودن از تعادل کافی

نحوه درمان بیماری کتوز دامی

دامداران بهتر است با کمک یک دامپزشک متخصص و حرفه ای رژیم غذایی و برنامه ای را برای تغذیه گاو در نظر بگیرند که مانع از افزایش وزن گاو شود زیرا بالا رفتن بیش از حد وزن گاو موجب می شود که زایمان سختی داشته باشد. روش های درمانی مختلفی برای درمان بیماری کتوز دامی وجود دارد که از بهترین و موثر ترین آن ها می توان به استفاده از محلول گلوکز 50 درصد اشاره نمود که این محلول را با حجم500 میلی لیتر به صورت وریدی به گاو تزریق می نمایند.  این روش برا آنکه بتواند واقعا موثر باشد باید به صورت مرتب و با فاصله های مشخصی حجم معینی از آن تزریق شود زیرا تولید لاکتوز موجود در شیر و گلوکزی که مصرف می گردد می توانند اثر یکدیگر را خنثی نمایند از این رو حتما باید تزریق وریدی گلوکز به صورت پی در پی انجام شود.

توجه داشته باشید زایمان نمودن گاوهایی که به این بیماری مبتلا شده اند به دقت بیشتری احتیاج دارد و پس از انجام زایمان باید محلول پروپیونات سدیم  به دام داده شود تا از آن بخورد. علاوه بر این  علوفه گاوها نیز باید مرغوب و با کیفیت باشد.

گاوهای مبتلا به بیماری کتوز دامی از مواد تغذیه ایی که در ساختار آن ها اسید بوتیریک با حجم زیاد وجود دارد نباید استفاده کنند و بهتر است به جای آن برای ان ها  از علوفه هایی که حاوی ویتامین و مینرال هستند استفاده شود.

منبع: دامداران پاک

لینک های زیر نیز مربوط به گوسفند زنده می باشد

http://fki.bem.ums.ac.id/2017/08/pembagian-kelas-fakultaria.html?showComment=1601719266985#c8714232609749883822

http://family.blog.hofstra.edu/2020/07/awesome-hofstra-story.html?showComment=1601719201977#c6193308105882872118

http://fki.bem.ums.ac.id/2015/03/latihan-dasar-kepemimpinan-ldk-2015.html?showComment=1601719097211#c1967315378608954119

https://blogs.k-state.edu/kansasprofile/2015/11/25/kansas-profile-now-thats-rural-heidi-and-charles-anderson-livestock-photography/comment-page-1/#comment-271

 

  • mobail74 sara

نظرات  (۲)

 

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

 

هم میهن ارجمند! درود فراوان!

 با هدف توانمند سازی فرهنگ ملی و پاسداری از یکپارچگی ایران کهن

"وب بر شاخسار سخن "

هر ماه دو یادداشت ملی میهنی را به هموطنان عزیز پیشکش می کند.

خواهشمنداست ضمن مطالعه، آن را به ده نفر از هم میهنان ارسال نمایید.

 

آدرس ها:

 

http://payam-ghanoun.ir/

http://payam-chanoun.blogfa.com/

 

[گل]

 

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

  • سیادتپور شرکت تعاونی کشاورزی گاوداران اصفهان
  • عالی

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی