egtemaii74

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

بیماری تب کیو در دام به وجود می آید و یکی از بیماری هایی است که در بیشتر دام های زنده رایج می باشد، این بیماری بیشتر در دام هایی مانند گوساله، بز مشاهده می شود و در خیلی ماورد نیز بیماری تب کیو در گوسفندان نیز به وجود می آید.

بیماری تب کیو در دام می تواند تأثیرات خیلی مضری را بر روی سلامتی دام داشته باشد و رشد دام را دچار اختلال کند و زندگی دام نیز به خطر می افتد، باید اضافه کرد که بیماری تب کیو از بیماری هایی می باشد که بین انسان و دام زنده مشترک است و همین مسأله باعث این شده که به این بیماری و علائم آن دقت بیشتری کرد و آن را مد نظر داشت که مشکلی را در انتقال آن به انسان به همراه نداشته باشد.

 

بیماری تب کیو دامی

بیماری تب کیو در دام

تب کیو در دام زنده می تواند تأثیرات زیادی بگذارد و برای دام نیز خیلی خطرناک باشد، از جمله میتوان به این مسأله اشاره کرد که این بیماری تب کیو در دام سبب سقط جنین در ماده های آبستن می شود، به همین دلیل باید دقت کرد که اگر دام ماده به این بیماری مبتلا شود، هم خود او و هم جنینش در معرض خطر هستند.

هر دامدار و کسی که در زمینه پرورش دام و یا نگهداری از دام فعالیت می کند باید دقت کند که بتواند این بیماری و علائم آن را در دام ها تشخیص دهد و در صورت ابتلای دام های زنده به این بیماری بتوان با اقدمات به موقع به درمان دام پرداخت و از انتقال آن به دیگر دام ها و افرادی که با دام در ارتباط هستند جلوگیری کرد.

بیماری تب کیو در دام به علت انتقال یک باکتری به وجود می آید، باکتری که  نام آن باکتری کوکسیلا بورنتی است.

اولین باری که توانستند بیماری تب کیو را در دام شناسایی کنند و این باکتری را بررسی کنند در سال 2009  بود که در هلند این اتفاق افتاد، و از همان سال 2009 به بعد بیماری تب کیو به یکی از شایع ترین بیماری های شناخته شد که در دام های زنده وجود دارد. این بیماری در دام آبستن سبب سقط کردن جنین می شود که هم خود دام تلف می شود و هم دامدار ضرر می کند.

در این رابطه بخوانید:

گوسفند زنده

بره زنده

دام زنده

انواع بیماری های موجود در دام های زنده

در دام های زنده بیماری های زیادی شیوع پیدا می کند که از جمله می توان به بیماری تب کیو اشاره کرد، هم چنین بیماری کزاز گاو، بیماری هموگلوبینوری که در گاو اتفاق می افتد و بیماری هیداتیدوز که در گوسفندان رخ می دهد.

نشانه ها و عوارض بیماری تب کیو در انسان

در خیلی موارد بیماری تب کیو در انسان مخفی می باشد و به راحتی علائم خود را نشان نمی دهد، بلکه بعد از مدتی کم کم نشانه های این بیماری بروز می کند، از جمله علائم این بیماری در انسان می توان به گرفتگی عضلات اشاره کرد، هم چنین سردردهای شدید، تب به شدت بالا، حالت تهوع و…

در صورت بروز این بیماری عوارضی را به دنبال دارد که علائم آن خطرناک است و مشکلات زیادی را برای افراد در پی دارد.

راه تشخیص بیماری تب کیو در دام

از راه های زیادی میتوان به این بیماری در دام پی برد، از جمله عفونت هایی در بعضی از جاهای بدن دام مشاهده شود مانند ترشحات واژن در جفت جنین، و در بعضی نقاط عفونت ها با باکتری هایی در نقاط بدن دام مشخص می شود.

نحوه درمان بیماری تب کیو

درمان بیماری تب کیو خوشبختانه در حال حاضر وجود دارد و میتوان از داروهایی مانند کلرتتراسایکلین برای دام استفاده کرد، به این صورت که برای پنج روز از هر 500 میلی گرم دارو برای هر رأس دام استفاده کرد و در صورت مشاهده نتایج خوب آن را کم کم کاهش داد و به حدود 250 میلی گرم رساند. اگر در دام ها سقط جنین مشاهده شود لازم است که همه دام ها را با تتراسایکلین و هم چنین اکسی تتراسایکلین  برای دام تزریق کرد.

بیماری کتوز دامی

یکی از شایع ترین بیماری هایی که بین گاوها و گوسفندان وجود دارد  و می تواند خسارات زیادی را ایجاد نماید بیماری کتوز دامی می باشد. بیماری کتوز دامی می تواند مشکلات و عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد و موجب تلف شدن تعداد بسیاری از دام ها شود از این رو دامداران باید اطلاعات لازم و کافی را در رابطه با این بیماری بدانند.

بیماری کتوز دامی درگاو و گوسفند

از دیگر بیماری هایی که گاو ها در دوران آبستی به آن مبتلا می شوند بیماری بسیار پر خطر کتوز دامی می باشد. این بیماری می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از مهم ترین آن ها می توان به کاهش میزان گلوکز خون و بالا رفتن میزان تولید جسم های کتونی اشاره نمود. گاوهای مسن کمتر از سایر گاو ها به بیماری کتوز مبتلا می شوند.

این بیماری معمولا در دو ماه اول آبستنی گاوها رخ می دهد. اجسام کتونی موجود در خون و ادرار گاو ها، کاهش اشتها و بی میلی از علائم این بیمار می باشد. بیماری کتوز همچنین می تواند عوارض شایع تری مانند  کبد چرب و کسلی و بی حوصلگی در دام های که به تازگی زایمان نموده اند داشته باشد.

علائم بیماری کتوز دامی

  • بی میلی و کاهش اشتها در گاو که موجب کم شدن وزن آن می شود
  • وجود خستگی بیش از حد در گاو ها
  • ایجاد بیماری کبد چرب
  • کاهش یافتن قدر جذب موادغذایی توسط گاو و همچنین کاهش دریافت ریز مغذی ها در دوران اولیه پس از زایمان
  • برخوردار نبودن از تعادل کافی

نحوه درمان بیماری کتوز دامی

دامداران بهتر است با کمک یک دامپزشک متخصص و حرفه ای رژیم غذایی و برنامه ای را برای تغذیه گاو در نظر بگیرند که مانع از افزایش وزن گاو شود زیرا بالا رفتن بیش از حد وزن گاو موجب می شود که زایمان سختی داشته باشد. روش های درمانی مختلفی برای درمان بیماری کتوز دامی وجود دارد که از بهترین و موثر ترین آن ها می توان به استفاده از محلول گلوکز 50 درصد اشاره نمود که این محلول را با حجم500 میلی لیتر به صورت وریدی به گاو تزریق می نمایند.  این روش برا آنکه بتواند واقعا موثر باشد باید به صورت مرتب و با فاصله های مشخصی حجم معینی از آن تزریق شود زیرا تولید لاکتوز موجود در شیر و گلوکزی که مصرف می گردد می توانند اثر یکدیگر را خنثی نمایند از این رو حتما باید تزریق وریدی گلوکز به صورت پی در پی انجام شود.

توجه داشته باشید زایمان نمودن گاوهایی که به این بیماری مبتلا شده اند به دقت بیشتری احتیاج دارد و پس از انجام زایمان باید محلول پروپیونات سدیم  به دام داده شود تا از آن بخورد. علاوه بر این  علوفه گاوها نیز باید مرغوب و با کیفیت باشد.

گاوهای مبتلا به بیماری کتوز دامی از مواد تغذیه ایی که در ساختار آن ها اسید بوتیریک با حجم زیاد وجود دارد نباید استفاده کنند و بهتر است به جای آن برای ان ها  از علوفه هایی که حاوی ویتامین و مینرال هستند استفاده شود.

منبع: دامداران پاک

لینک های زیر نیز مربوط به گوسفند زنده می باشد

http://fki.bem.ums.ac.id/2017/08/pembagian-kelas-fakultaria.html?showComment=1601719266985#c8714232609749883822

http://family.blog.hofstra.edu/2020/07/awesome-hofstra-story.html?showComment=1601719201977#c6193308105882872118

http://fki.bem.ums.ac.id/2015/03/latihan-dasar-kepemimpinan-ldk-2015.html?showComment=1601719097211#c1967315378608954119

https://blogs.k-state.edu/kansasprofile/2015/11/25/kansas-profile-now-thats-rural-heidi-and-charles-anderson-livestock-photography/comment-page-1/#comment-271

 

  • mobail74 sara

 

قربانی کردن یکی از اموری است که در دین اسلام بسیار به آن توصیه شده است و موجود تقرب و نزدیکی به خداوند میشود، در قرآن نیز آیات متعددی در مورد این سنت الهی آمده است، در ادامه این نوشته در مورد قربانی کردن در اسلام صحبت خواهیم کرد.

اگر قصد خرید گوسفند زنده در تهران برای قربانی کردن را دارید میتوانید با شماره تلفن های ما تماس بگیرید تا گوسفند را به همراه قصاب درب منزل تحویل بگیرید.

حکمت قربانی چیست؟

قربانی کردن نوعی عبادت محسوب میشود که در ادیان الهی به اینکار بسیار سفارش شده است. و قربانی کردن مخصوص ذبح گوسفند، بز، گاو و شتر و طیور مانند مرغ و خروس است.

دلیل امر به قربانی کردن، یاری رساندن و خوشحال کردن قفرا و مساکین است، و بخشش که باعث محکم شدن روابط برداری میان امت اسلام میشود.

دامداری حضرت عبدالعظیم آماده پذیرش سفارشات برای ارسال گوسفند زنده برای قربانی برای مراسمات مذهبی، اعیاد و مجالس به همراه قصاب مجرب است. برای خرید گوسفند زنده با شماره های درج شده در این صفحه تماس بگیرید.

 

احکام قربانی کردن

  • قربانی کردن پس از فریضه حج بر شخص محرم واجب است.
  • در صورتی که در هنگام نذز کردن حیوان را مشخص نمایید بر شما واجب است که همان را ذبح و قربانی نمایید.
  • فروش گوشت قربانی جایز نیست.
  • 1 تا 7 نفر میتوانند به قربانی کردن 1 شتر و یا گاو بپردازند. اما قربانی گوسفند تنها برای یک نفر است.

شرایط افراد برای قربانی کردن گوسفند

  • مسلمان بودن
  • رسیدن به بلوغ و عقل
  • داشتن توانایی مالی

شروط حیوان قربانی

  • سن دام: یکی از عوامل موثر در قربانی کردن سن دام است، برای قربانی کردن سن شتر باید بیش از 5 سال باشد، گاو و بز باید بیش از 2 سال داشته باشند و برای قربانی کردن گوسفند باید بیش از 1 سال سن داشته باشد.
  • سلامتی دام: دام باید حتما از سلامت کافی برخوردار باشد، قربانی کردن گوسفند و یا دام بیمار قبول نیست. همچنین حیوان نباید شل، کور و خیلی لاغر باشد که استخوانهایش مشخص باشد

برای قربانی کردن در روز عید قربان باید دام زنده را با ذبح اسلامی و در نظر داشتن شرایط قربانی نمود، گوسفند، بز، شتر، گاو و گاومیش از این دسته هستند.

بهترین زمان برای قربانی کردن در عید قربان چه زمانی است؟

برای قربانی کردن در روز عید از زمان طلوع آفتاب تا غروب وقت دارید، اما بهترین زمان پس از خواندن نماز عید قربان است

  • mobail74 sara

گوسفند جزو آن دسته از حیواناتی اهلی است که از گذشته های بسیار دور مورد توجه بشر قرار گرفته و توانسته است از طریق پرورش و نگهداری این گونه از حیوانات به بخشی از نیازهای خود پاسخ دهد . امروزه اشخاصی که در شغل دامداری و دامپروری مشغول فعالیت هستند می توانند از طریق فروش گوشت ، محصولات لبنی ، فروش پشم گوسفند در آمد نسبتا خوبی را کسب کنند .

باتوجه به درخواست ها و سوالات زیاد مخاطبین سایت بازار گوسفند در مورد چگونگی داشتن دامپروری موفق و نحوه وارد شدن به این شغل برای افراد کم تجربه ، می خواهیم در این مطلب  توضیحاتی را در این باب عرض نماییم:

شرایط شغل دامداری و دامپروری گوسفندی

همانطور که می دانید وارد شدن به هر حوزه ی شغلی بی دغدعه و مشکل نیست و حوزه  پرورش و نگهداری از حیواناتی نظیر گوسفند نیز این قاعده مستثنی نمی باشد اما همین شغل می تواند برای کسانی که از روش های نوین دامپروری استفاده می کنند نیز بسیار درآمدزا و موفقیت آمیز باشد.

 

نکاتی مهم در دامپروری گوسفندی

برای اینکه در این حوزه کسب و کار موفق باشیم باید به چند مورد توجه کنیم:

  • انتخاب و خریداری بره و گوسفندان گله از نژادهای مرغوب  و متناسب با هر منطق جغرافیایی
  • آماده سازی انبار ، سیلو و یا سکو مناسی جهت نگهداری علوفه
  • آماده سازی محیطی مناسب جهت نگهداری از دام ها
  • استفاده از مواد مغذی در طول پرواربندی گوسفندان 
  • در طول مراحل پرواربندی حتما از اشخاص با تجربه کمک بخواهید
  • حتما از  دکتر دامپزشک جهت معاینه گوسفندان گله استفاده نمایید
  • سعی کنید در انتخاب گوسفندان از نژادهای که قابلیت چند قلوزایی دارند استفاده نمایید.
  • داشتن سرمایه کافی نیز می تواند به رسیدن هرچه زودتر به سود مناسب کمک شایانی کند.

بازار محصولاتی که تولید می کنید را آنالیز و بررسی کنید . همانطور که می دانید قیمت محصولات دامی تولید شده در بعضی از فصول سال بیشتر از سایر فصول می باشد . پس سعی کنید در زمانی که قیمت ها افزایش پیدا می کند حداکثر تولید خود را به فروش برسانید .

نکات تکمیل در مورد داشتن دامپروری موفق :

اگر در ابتدا کار خود در رشته دامپروری هستید در انتخاب گله و نژادی اولیه خود بسیار دقت کنید متاسفانه تصور خیلی های این است که این کار چندان مهم نیست و هر نژادی قابلیت پرورش با بیشترین میزان سودهی را دارا است . اما تجربه و بررسی ها چیز دیگری را نشان می دهد .  هر منطقه و هر نژاد ویژگی های خاص خود را دارند که آنها را می تواند منحصر به فرد کند.

اگر در منطقه ای که شما در حال پرورش دام و تولید محصولات دامی هستید نرخ خرید پایین می باشد نگران نباشید چون می توانید از بازار هدف بزرگتری نظیر کلان شهر ها استفاده کنید .

با تولید محصولات دامی درجه یک می توانید برای خود مشتریان ثابتی را پیدا کنید که دوست داشته باشند همیشه از شما خرید کنند.

در شغل دامپروری به دنبال دانش و اطلاعات به روز و کافی باشید .

فراهم کردن شرایط محیطی مساعد برای پرورش دام اهمیت فراوانی دارد .
حتما گوسفندان و سایر دام های خود در معرض نور خورشید به مقدار کافی و روزانه قرار دهید .
کف جایگاه باید حتما خشک باشد برای اینکار می توانید از خاک اره یا پوشال تازه استفاده کنید
فضای جایگاه باید بدون پشه و مگس باشد . و یا حداقل تعداد آنها را به حداقل رسانید .
همیشه سعی کنید از نان خشک برای تغذیه دام هایتان استفاده نمایید .

جیره بندی صحیح برای گوسفندان :

مدیریت جیره امری است که باعث به وجود آمدن تمایز بین یک دامدار با تجربه و حرفه ای با یک دامدار سنتی و البته کم تجربه می شود . دامداران موفق با استفاده برنامه های
جیره بندی هم قیمت تمام شده علوفه کاهش می دهند و هم سبب افزایش میزان رشد دام می شوند

در آخر باید به این نکته توجه داشت که پتانسیل های زیادی در شغل دامپروری گوسفندی وجود دارد که توجه به این بخش می تواند سبب ایجاد شغل و درآمدزایی به خصوص در نواحی روستایی ، عشایری و کم برخوردار شود.

منبع:لایوشپ پاک

  • mobail74 sara

آیا میدانید چرا گوشت گوسفند به یکباره به صورت تصاعدی گران شده است؟ با گروه گوسفند زنده همراه باشید تا از پشت پرده گرانی گوشت گوسفند بیشتر بدانید!شاید عجیب و دردناک باشد اما باید مدیران این کشور بدانند که قشر عظیمی از مردم از خوردن گوشت قرمز به معنای واقعی محروم شده اند. حقوق های کم و تورم شدید٬خرید گوشت را کم کم برای قشر عظیمی به یک آرزو تبدیل کرده است.

به صورت خلاصه علت های گرانی گوشت گوسفند را توضیح میدهیم ٬ امیدواریم با رفع مشکلات ٬ سبد خرید اقشار مختلف مردم رنگ و بوی گوشت قرمز را نیز ببیند.

علت گران شدن گوشت گوسفند

شرایط جوی

مسئولین محترم اعلام کردند به علت خشکسالی ها و نبودن آب کافی در چراگاه ها ٬ جمعیت دام  های زنده کاهش پیدا کرده است. در نتیجه با کاهش تعداد دام های بومی و افزایش تقاضا ٬ قیمت گوشت گوسفند افزایش پیدا کرده است.

فصول مختلف

دو فصل ویژه٬ اواخر زمستان و اوایل تابستان برای بازار دام زنده بسیار حیاتی است. اوایل تابستان دامداران محترم به علت تولید مثل دام و افزایش جمعیت گوسفندان٬ فروش خود را محدود میکنند که قیمت ها به صورت طبیعی به علت کاهش عرضه ٬ افزایش پیدا میکند ٬ و طبیعی است در اواخر زمستان به علت کمبود و محدود شدن دام زنده قیمت ها افزایش پیدا میکند.

گرانی آذوقه دام

متاسفانه بیشتر بازار آذوقه دام های پرواربندی از خارج از کشور تامین می شود. به علت تحریم های شدید و افزایش قیمت دلار ٬ آذوقه دام ها به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرده است که نتیجه آن افزایش قیمت دام زنده و در نهایت گرانی گوشت گوسفند شده است. امیدواریم آذوقه دام و طیور به اندازه کافی داخل ایران تولید شود که تحریم ها و قیمت ارز روی آنها تاثیر مستقیم نگذارد.

عدم مدیریت واردات و صادرات

متاسفانه بعد از کمبود دام در ایران صادرات آن ممنوع شده است. کارشناسان معتقدند یکی از دلایل اصلی گرانی گوشت گوسفند زنده مدیریت نادرست در میزان صادرات است. متاسفانه عده ای سودجو (دولتی و غیر دولتی) به خاطر قیمت بالای ارز ٬ صادرات دام زنده را به مصرف داخلی (ریالی) ترجیح میدهند.

قاچاق دام زنده

با بی ارزش شدن پول ایران و افزایش ارزش دلار – دینار و … قاچاق دام زنده به کشورهای همسایه شدت گرفته است. قاچاقچیان با خرید دام زنده به صورت گله ای در ایران و خارج کردن آنها به صورت غیر قانونی از کشور (قاچاق) در کشورهای همسایه دام ها را با ارز همان کشورها می فروشند و ارز حاصل شده را داخل ایران به ریال تبدیل میکنند و چند برابر سود میکنند٬ موضوعی است که باعث افزایش قیمت گوشت گوسفند در بازار ایران شده است.

به دلایل فوق قیمت گوسفند زنده یا همان گوسشت گوسفندی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

منبع:لایوشیپ پاک

  • mobail74 sara

امروزه برای اینکه بتوان تعداد گوسفندان را افزایش داد روش های زیادی به وجود آمده و علت استفاده از این روش ها این است که با پیشرفت علمی به وجود آمده اند  و اگر توسط متخصص در این زمینه انجام شود خطری ندارد، یکی از این روش ها تلقیح مصنوعی در گوسفندان می باشد و یا در مواردی چند قلوزایی است.

البته باید بیان کرد که تلقیح مصنوعی در گوسفند را هر کسی نمی تواند انجام دهد و باید فردی که تخصص لازم را در این زمینه دارد بتواند این کار را انجام دهد، به همین دلیل توصیه می شود کسانی که زیاد اطلاعات کافی ندارند این کار را انجام ندهند و برای گوسفندان خود عوارض خطرناکی را ایجاد نکنند.

آموزش تلقیح مصنوعی در گوسفندان

همیشه دامدار دوست دارد که دام های زیاد و سالمی داشته باشد و گوسفندانی که بتوانند آبستن شوند و  چند قلو داشته باشند، برای رسیدن به این هدف راه های مختلفی وجود دارد یکی از روش ها تلقیح مصنوعی می باشد و راه دیگر این است که جیره فلاشینگ انجام داد، روش جیره فلاشینگ به این صورت است که از راه های طبیعی این کار را انجام می دهند و سعی می شود که در تغذیه گوسفند تغییراتی صورت بگیرد و از این راه بتوان چندقلوزایی را افزایش داد.

اما روش تلقیح مصنوعی از این طریق صورت می گیرد که اسپرم را از قوچ می گیرند و  این اسپرم را در واژن میش تزریق می کنند.

در ایران نیز چند نژاد گوسفند وجود دارند که می توانند درصد بالایی از چندقلوزایی داشته باشند، مانند گوسفند زنده افشاری و یا گوسفند سنگسری.

و از راه تلقیح مصنوعی میتوان این نوع گوسفندان را افزایش داد.

شیوه های تلقیح مصنوعی که به روش نوع اسپرم انجام می شود

فرد دامدار در خیلی موارد نژاد خیلی از گوسفندان را می شناسد و می داند که گوسفند نژاد رومانف نیز به اینکه همزمان با هم بتواند چند بره زنده را به دنیا بیاورد معروف است، در روش تلقیح مصنوعی به شیوه نوع اسپرم میتوان از اسپرمی که قوچ رومانف دارد برای آبستنی گوسفندان دیگر بهره برد.

یکی از این روش ها اینگونه است که اسپرم قوچ را بعد از اینکه دریافت می کنند میتوان سریع با مایع رقیق کننده ای مثل شیر کم چرب به بدن گوسفند ماده منتقل کرد .

روش دیگر این است که اسپرمی را که از بدن قوچ دریافت می کنند در دمای مناسبی که بتواند نگه داری شود محافظت می کنند مانند دمای زیر 8 درجه، و سعی می شود این اسپرم را فقط تا دو سه روز نگه داشت و بعد حتما استفاده کرد در غیر این صورت با خطرات زیادی مواجه می شود، چون اگر بعد از سه روز بخواهند از این اسپرم برای تزریق به بدن دام زنده ماده استفاده شود مایع اسپرم با افت مواجه می شود.

در این راین بخوانید:

 

چگونگی روش های تلقیح مصنوعی به شیوه نوع تخلیه کردن اسپرم

روش واژینال

از روش های تلقیح مصنوعی روش واژینال است که در این روش باید احتیاط لازم انجام شود چون در صورت وجود اشتباه درصد باروری به صفر نزدیک می شود، روش واژینال را به عنوان روش تلقیح کور در گوسفند می شناسند و درصد باروری در این روش خیلی کم است، برای اینکه این روش بتواند بازدهی بالایی را در پی داشته باشد باید از اسپرم مایع تازه استفاده شود . طریقه انجام این روش این است که به وسیله تفنگ اسپرم ها به شیوه کاملا مستقیم به واژن منتقل شود.

 انجام روش سرویکال

روش سرویکال در بزها خیلی خوب بازدهی دارد، روش سرویکال این طور است که با اسپوکولوم میتوان دهانه واژن را به اندازه ای که لازم است باز کرد و یک تفنگ که مخصوص تلقیح است و با این شیوه اسپرم را به شیوه درست در واژن میش انتقال داد.

روش لاپاراسکوپ

در این روش از دستگاه لاپاراسکوپ استفاده می شود، در این روش میتوان این کار را انجام داد که اول باید قسمت بالایی و فوقانی سمت پستان میش تراشیده شود و به این شیوه دو سوراخ خیلی کوچک را در سمت پستان به وجود می آورند و به وسیله روش اندوسکوپ تخمدان گوسفند را می یابند و از راه سوراخ دیگر اسپرم را تخلیه می کنند، جالب این است که از این روش میتوان به وسیله اسپرم منجمد بالاترین بازدهی را دریافت کند.

روش ترانس سرویکال

این روش دقیقا شبیه روش سرویکال است و فقط یک تفاوت کوچک دارد، و این است که میتوان از هورمون اکسی توسین در این زمینه استفاده کرد.

منبع: دامداران پاک

  • mobail74 sara