egtemaii74

انواع تلقیح مصنوعی گوسفندان

دوشنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۳:۳۲ ب.ظ

امروزه برای اینکه بتوان تعداد گوسفندان را افزایش داد روش های زیادی به وجود آمده و علت استفاده از این روش ها این است که با پیشرفت علمی به وجود آمده اند  و اگر توسط متخصص در این زمینه انجام شود خطری ندارد، یکی از این روش ها تلقیح مصنوعی در گوسفندان می باشد و یا در مواردی چند قلوزایی است.

البته باید بیان کرد که تلقیح مصنوعی در گوسفند را هر کسی نمی تواند انجام دهد و باید فردی که تخصص لازم را در این زمینه دارد بتواند این کار را انجام دهد، به همین دلیل توصیه می شود کسانی که زیاد اطلاعات کافی ندارند این کار را انجام ندهند و برای گوسفندان خود عوارض خطرناکی را ایجاد نکنند.

آموزش تلقیح مصنوعی در گوسفندان

همیشه دامدار دوست دارد که دام های زیاد و سالمی داشته باشد و گوسفندانی که بتوانند آبستن شوند و  چند قلو داشته باشند، برای رسیدن به این هدف راه های مختلفی وجود دارد یکی از روش ها تلقیح مصنوعی می باشد و راه دیگر این است که جیره فلاشینگ انجام داد، روش جیره فلاشینگ به این صورت است که از راه های طبیعی این کار را انجام می دهند و سعی می شود که در تغذیه گوسفند تغییراتی صورت بگیرد و از این راه بتوان چندقلوزایی را افزایش داد.

اما روش تلقیح مصنوعی از این طریق صورت می گیرد که اسپرم را از قوچ می گیرند و  این اسپرم را در واژن میش تزریق می کنند.

در ایران نیز چند نژاد گوسفند وجود دارند که می توانند درصد بالایی از چندقلوزایی داشته باشند، مانند گوسفند زنده افشاری و یا گوسفند سنگسری.

و از راه تلقیح مصنوعی میتوان این نوع گوسفندان را افزایش داد.

شیوه های تلقیح مصنوعی که به روش نوع اسپرم انجام می شود

فرد دامدار در خیلی موارد نژاد خیلی از گوسفندان را می شناسد و می داند که گوسفند نژاد رومانف نیز به اینکه همزمان با هم بتواند چند بره زنده را به دنیا بیاورد معروف است، در روش تلقیح مصنوعی به شیوه نوع اسپرم میتوان از اسپرمی که قوچ رومانف دارد برای آبستنی گوسفندان دیگر بهره برد.

یکی از این روش ها اینگونه است که اسپرم قوچ را بعد از اینکه دریافت می کنند میتوان سریع با مایع رقیق کننده ای مثل شیر کم چرب به بدن گوسفند ماده منتقل کرد .

روش دیگر این است که اسپرمی را که از بدن قوچ دریافت می کنند در دمای مناسبی که بتواند نگه داری شود محافظت می کنند مانند دمای زیر 8 درجه، و سعی می شود این اسپرم را فقط تا دو سه روز نگه داشت و بعد حتما استفاده کرد در غیر این صورت با خطرات زیادی مواجه می شود، چون اگر بعد از سه روز بخواهند از این اسپرم برای تزریق به بدن دام زنده ماده استفاده شود مایع اسپرم با افت مواجه می شود.

در این راین بخوانید:

 

چگونگی روش های تلقیح مصنوعی به شیوه نوع تخلیه کردن اسپرم

روش واژینال

از روش های تلقیح مصنوعی روش واژینال است که در این روش باید احتیاط لازم انجام شود چون در صورت وجود اشتباه درصد باروری به صفر نزدیک می شود، روش واژینال را به عنوان روش تلقیح کور در گوسفند می شناسند و درصد باروری در این روش خیلی کم است، برای اینکه این روش بتواند بازدهی بالایی را در پی داشته باشد باید از اسپرم مایع تازه استفاده شود . طریقه انجام این روش این است که به وسیله تفنگ اسپرم ها به شیوه کاملا مستقیم به واژن منتقل شود.

 انجام روش سرویکال

روش سرویکال در بزها خیلی خوب بازدهی دارد، روش سرویکال این طور است که با اسپوکولوم میتوان دهانه واژن را به اندازه ای که لازم است باز کرد و یک تفنگ که مخصوص تلقیح است و با این شیوه اسپرم را به شیوه درست در واژن میش انتقال داد.

روش لاپاراسکوپ

در این روش از دستگاه لاپاراسکوپ استفاده می شود، در این روش میتوان این کار را انجام داد که اول باید قسمت بالایی و فوقانی سمت پستان میش تراشیده شود و به این شیوه دو سوراخ خیلی کوچک را در سمت پستان به وجود می آورند و به وسیله روش اندوسکوپ تخمدان گوسفند را می یابند و از راه سوراخ دیگر اسپرم را تخلیه می کنند، جالب این است که از این روش میتوان به وسیله اسپرم منجمد بالاترین بازدهی را دریافت کند.

روش ترانس سرویکال

این روش دقیقا شبیه روش سرویکال است و فقط یک تفاوت کوچک دارد، و این است که میتوان از هورمون اکسی توسین در این زمینه استفاده کرد.

منبع: دامداران پاک

  • mobail74 sara

نظرات  (۱)

  • سیادتپور شرکت تعاونی کشاورزی گاوداران اصفهان
  • جالب بود ممنون از پشتکار شما

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی