egtemaii74

معرفی گوسفند نژاد رامبویه

پنجشنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۴۴ ق.ظ

گوسفند نژاد رامبویه (Rambouillet) یکی از انواع نژادهای گوسفند مرینوس است که در دسته ریزپشم ها قرار میگیرد. این گوسفندان بومی کشور فرانسه بوده و یکی از نژادهای گوشتی محسوب میشود. علاوه بر تولید بالای گوشت، این نژاد به منظور تولید پشم نیز پرورش داده میشود. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ویژگی های اصلی این گوسفندان آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

مقدمه

گوسفند رامبویه که به نام های مرینوس فرانسوی و مرینوس رامبویه نیز مشهور است در واقع یکی از نژادهای ریزپشم مرینوس اسپانیایی است که در کشور فرانسه اصلاح و پرورش یافته است. در سالهای اخیر بیش از نیمی از گوسفندان آمریکا از این نژاد بوجود آمده اند.

خصوصیات ظاهری

گوسفند نژاد رامبویه در رنگ های تفاوتی دیده میشود اما معمولا سفید رنگ بوده و منحنی دار و بلوکی شکل دارند. لاشه این گوسفندان گوشتی تر از لاشه گوسفند مرینوس است اما از نظر کیفیت از سایر نژادهای گوشتی پایین تر است. این گوسفندان معمولا درشت جثه بوده و دارای شاخ هستند. میش این نژاد به عنوان بزرگ‌ترین و قوی‌ترین میش ریزپشم شناخته میشود که معمولا فاقد شاخ است. این میش ها دارای ویژگی های مهمی هستند که موجب شده از آنها برای تولید بره های دو رگه اصلاح یافته استفاده کنند.

خصوصیات وزنی

وزن میش این نژاد حدودا ۱۵۰ تا ۲۰۰ پوند (۶۸-۹۰ کیلوگرم) و وزن قوچ این نژاد حدودا ۲۵۰ و ۳۰۰ پوند (۱۱۳-۱۳۵ کیلوگرم) می باشد. قوچ نژاد رامبویه دارای شاخ هایی کهربایی رنگ، باز، کلفت و مارپیچ است.

تولید پشم در نژاد رامبویه

همانطور که گفتیم رامبویه یکی از نژاد پشم ریز است که به دلیل کیفیت و ظرافت بسیار بالای پشم آن شهرت جهانی دارد. پشم این نژاد دارای طولی در حدود دو تا چهار اینچ (۵-۱۰ سانتیمتر) بوده و قطر فیبر آن نیز حدودا ۱۸،۵ به ۲۴،۵ میکرون میباشد. رشد سالیانه پشم این گوسفندان حدودا ۹٫۸ سانتیمتر است.

ویژگی های مطلوب گوسفند رامبویه

گوسفندان رامبویه که یکی از گوسفندان نژاد مرینوس اسپانیایی است جثه ای درشت و بسیار قوی دارد و همین ویژگی موجب شده که بتواند با شرایط سخت و آب و هواهای مختلف سازگاری و تطابق داشته باشد. این نژاد را می توان در موقعیت های اقلیمی مختلف پرورش داد و از تولید گوشت و پشم آن سود زیادی کسب نمود. گوسفند رامبویه یک گوسفند دو منظوره است که هم برای تولید گوشت و هم برای تولید پشم پرورش داده میشود.

گوسفند نژاد دبویلت

گوسفند نژاد دبویلت (Debouillet) نخستین بار در کشور آمریکا از تلاقی دو نژاد مرینوس و رامبویه بوجود آمده است و توسعه نژاد آنها در نیومکزیکو دنبال شد که از نظر تولید پشم مانند گوسفند رامبویه مشهور است. گوسفندان برای زندگی در دامنه های غربی آمریکا بسیار مناسب هستند. گوسفند دبویلت جثه ای متوسط داشته و دارای بدنی زاویه دار است. این نژاد معمولا سفید رنگ بوده و پشم آن بلند و نرم است. پشم این نژاد نیز ارزشمند بوده و به همین دلیل برای تولید پشم نیز پرورش داده میشود. قوچ نژاد دبویلت شاخ دار و میش آن فاقد شاخ است.

منبع: دامداران پاک

 

  • mobail74 sara

نظرات  (۱)

  • تعاونی کشاورزی گاوداران و حومه
  • thanks

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی